Lad brugerrejsen styre din mediestrategi

Hvis et træ falder i skoven, men ingen hører det, laver det så en lyd? Det klassiske paradoks gør sig også gældende for annoncering. For hvis ingen fra din målgruppe ser din kampagne, eksisterer den så?

De senere års digitalisering af medielandskabet har givet mange marketingchefer grå hår i hovedet. Skal vi holde os til vores gennemprøvede kombination af TV, outdoor og print og så supplere med lidt digitalt? Eller skal vi gå all-in på målbare digitale kampagner?

Problemet med begge tilgange er, at de ikke tager udgangspunkt i brugerrejsen. I dag bevæger forbrugere sig på tværs af media og platforme fra de erkender et behov til de står med dit produkt i hånden. Derfor er det nødvendigt at have en holistisk tilgang til markedsføring, hvor man ikke tænker i specifikke medier, men tænker markedsføring ud fra forbrugerens behov og medieadfærd.

Typisk vil resultatet være en omnichannel strategi med målrettede påvirkninger undervejs på kundens rejse på tværs af medier og platforme. Nedenfor giver vi vores bud på fire trin, som kan være med til at sikre jeres virksomhed den bedst mulige tilstedeværelse i markedet.

Det er nødvendigt med en holistisk tilgang til markedsføring

Strategi: Tag udgangspunkt i kunden og data

Alle gode medieindkøb starter med en strategi, der tager udgangspunkt i kunden og bevægelsen fra behovserkendelse over kendskab til produkt til konverteret kunde. Når man kender kundens informationsbehov på hvert punkt i brugerrejsen, kan man kommunikere de triggers, der skal til for at konvertere til næste fase. Kundens mediebrug skal afdækkes for at afklare, hvilke medier der bruges til informationssøgning og hvilke, der bruges i forbindelse med køb/transaktion. Indsigt i kunderejsen er afgørende for at vide, hvilket budskab der skal fortælles på hvilket tidspunkt og på hvilken mediekanal.

Medie: Tænk brugerrejse i stedet for kanaler

Når du vælger mediepartner, er det vigtigt at finde en, som har et holistisk perspektiv på din markedsføring og tænker i målgrupper før media. Mediebilledet har ændret sig markant i løbet af de sidste ti år, og udvalget af medieudbydere er blevet stærkt fragmenteret. Konsekvensen er, at der er opstået en række one-trick ponies, der kun fokuserer i én retning. Det kunne eksempelvis være et medie eller specialbureau, der udelukkende beskæftiger sig med sociale medier eller måske Adwords. Går man til disse specialistbureauer får man en løsning på en specifik platform, selvom der som regel er brug for en integreret løsning, der fungerer på tværs af tilgængelige platforme. Typisk vil kundernes adfærd diktere påvirkninger forskellige steder alt efter, hvor i beslutningsprocessen de er.

Media animation

Kreativt arbejde: Integrér kompetencerne i ét team 

Det er vigtigt at have integreret både mediestrategi og kreative kompetencer i samme team fremfor at have dem opdelt i siloer, så du har cross channel-kompetencer under samme tag. Hvis din kampagne er udviklet til ét medie og ender med at blive udrullet i et andet af en anden samarbejdspartner, så er det næsten så sikkert som amen i kirken, at kernekommunikationen går tabt undervejs. Når kompetencerne er samlet, trækker mediestrategi og kreativ fortælling på samme indsigter, og budskaber kan formidles optimalt i forhold til de mediemæssige virkemidler.

Eksekvering: Sæt mål og følg op 

Sæt mål for kampagnen og definér målepunkter undervejs, så budskaber og medietryk kan tilpasses og optimeres. Specielt de digitale elementer i dine kampagner vil ofte kræve justering undervejs. Derfor er det vigtigt, at det kreative team også er tæt på selve eksekveringen. Og uanset om KPI’erne går i grønt eller rødt er de med til at give indsigt og erfaring til næste kampagne.

Følger du disse spilleregler kommer du med i klubben af moderne, omnipotente marketingchefer, der skaber resultater baseret på indsigt og data på tværs af kanaler.

Interesseret? Hvis du vil høre globale lanceringer, så skriv til os eller ring på (+45) 53 52 82 00. Vi giver gerne en kop kaffe, og tager en snak om hvordan vi kan flytte din virksomhed ud over grænsen.