Stop Hadforbrydelser

Kbh. Kommune

Københavns Kommune, Københavns Politi, Institut for Menneskerettigheder og Frederiksberg Kommunne. 

 

Opgaven

Når borgerne ikke kan gå gennem byen uden at frygte at blive overfaldet – så må der gøres noget. Antallet af hadforbrydelser var jævnt stigende i Danmark, men kun et fåtal af overfaldene blev anmeldt til myndighederne. Der var behov for at række ud til ofre og vidner, og overbevise dem om at anmelde hadforbrydelser.

Løsningen

Vi fokuserede på de tre primære hadforbrydelser: race, seksualitet og religion og skabte et ordspil på det at have blå øjne versus det at få et blåt øje. Med en massiv kampagne i København med outdoor, direct marketing til erhvervslivet med støttemærker til deres kontor- eller butiksruder, en kunstudstilling ved Gl. Torv/Nytorv (Elmgreen og Dragset), plakater og klistermærker i fitnesscentre, busplakater og presse mm. fik vi sat fokus på udfordringerne. Det varede ikke længe før antallet af anmeldelser steg drastisk, og ifølge en PET rapport havde kampagnen en positiv indflydelse på denne udvikling.

Vil du vide mere?

Mette Hegelund
Partner, CEO